|
SYVÄ ÄÄNITERAPIA
musiikkiterapeutti Raisa Saloheimo
1. HENGELLISEN ELÄMÄN KANNALTA
2. SAATTOHOITO - KIVUNHOITO
3. AUTISMI JA SYVÄN ÄÄNEN KÄYTTÖ
SYVÄ ÄÄNITERAPIA
Mistä tulee sana syvä ääniterapia? Professori Iegor
Reznikoff on luennoillaan ja kursseillaan puhunut jo vuodesta 1986(Sibelius-Akatemian
musiikkiterapian jatkokurssilla) lähtien ääni-terapiasta-
äänen vaikutuksesta terapeuttisesti ihmisen tajunnan eri kerroksiin.
Erotukseksi puheterapeuttien käyttämästä ääniterapiamenetelmästä
aloin käyttää itse sanaa syvä ääniterapia
(suora käännös engl. deep sound, jota Reznikoff käytti
englanninkielisissä luennoissaan). Laulettaessa syvällä
äänellä antiikin kristillisiä lauluja ns. kontemplatiivisia
lauluja laulamisen tekniikka poikkeaa länsimaisesta totutusta tyylistä
myös sävelten välisissä suhteissa. Emme käytä
syvä- ääniterapiassa tasavireistä sävelasteikkoa,
vaan luonnonasteikkoa, missä myös ihmisen keho resonoi. Vanhat
kansanlaulut ja virret sekä jumalanpalveluksessa käytetty liturginen
laulu soivat yleensä luonnonasteikossa. Nykyään Suomessa
niin suuren suosion saavuttanut tangolaulantakin muistuttaa intervalleissaan
hieman kirkkosävellajeja. Tämä ajatus on täysin omani,
eikä esim. professori Reznikoff yhdy mielipiteeseeni.
SYVÄ ÄÄNITERAPIA HENGELLISEN ELÄMÄN KANNALTA
RIPPIKOULUTYÖ
Olen käyttänyt syvää ääniterapiaa luterilaisen
erityisrippikoulun musiikkina toimiessani aluksi Espoon ja myöhemmin
Helsingin seurakuntayhtymän kehitysvammaisten rippikoululeirillä
musiikkiterapeuttina ja kirkkolaulujen opettajana. Syvän ääniterapian
etuna muuhun hengelliseen lauluun verrattuna on sen aiheuttama rauhoittuminen
ja keskittyminen. Ääni koskettaa ja tavoittaa levottomankin
rippikoululaisen. Hänen vastaanottokykynsä paranee huomattavasti.
Koska nämä laulut edustavat antiikin kristillistä syvähenkistä
perinnettä, ne ovat hyvin fyysisiä - ääni resonoi
koko kehossa ja tavoittaa myös mielen ja tajunnan kerrokset paremmin.
A soi rinnassa, rintalastan päällä/sydämen alueella.
O värähtelee voimakkaimmin kaulassa - värähtely tuntuu
myös pitkin selkäydintä ja aivojen limbiseen keskukseen
saakka. U värähtelee voimakkaimmin suun alueella. M soi koko
päässä ja tuntuu myös kehon luustossa. A O U M tavu-
yhdistelmän laulamisen aikana värähtely lähtee rinnasta
- nousee kaulalle - suun alueelle ja päähän. Tavua toistettaessa
ääni saa värähtelyn kiertämään edellä
mainituilla kehon alueilla ja "hieroo" myös sisältäpäin.
Hengitys tasaantuu ja rytmittyy automaattisesti laulamisen myötä.
Verenkierto ja hapenottokyky paranevat aivojen ja koko muunkin kehon alueella.
O värähtelee voimakkaimmin kaulassa - värähtely tuntuu
myös pitkin selkäydintä ja aivojen limbiseen keskukseen
saakka. U värähtelee voimakkaimmin suun alueella. M soi koko
päässä ja tuntuu myös kehon luustossa. A O U M tavu-yhdistelmän
laulamisen aikana värähtely lähtee rinnasta - nousee kaulalle
- suun alueelle ja päähän. Tavua toistettaessa ääni
saa "värähtelyn kiertämään" edellä
mainituilla kehon alueilla ja "hieroo" myös sisältäpäin.
Hengitys tasaantuu ja rytmittyy automaattisesti laulamisen myötä.
Verenkierto ja hapenottokyky paranevat aivojen ja koko muunkin kehon alueilla.
O M - tavu on sanskriitin pyhä tavu, mantra ja merkitsee suomennettuna
Jumala on. A tulee siihen sisäänhengityksen myötä
ja U äänteellisesti lisänä. A O U M toistetaan rauhallisesti.
Kristillisessä perinteessä rukouksen päätös AAMEN(=
totisesti näin on tapahtuva, näin on) muistuttaa äänteellisesti
ja merkitykseltään AOUM:ää. Myös islamilaisten
rauhantervehdys SALAAM ja juutalaisten vastaava rauhantervehdys SHALOM
muistuttavat sekä äänteellisesti, että merkitykseltään
AOUM:ää. Syvästi kehitysvammaisiin rippikoululaisiin kontaktin
saaminen tapahtuu parhaiten musiikin kautta, laulun avulla. He saavat
tämän voimakkaasti kehossa resonoivan laulun kautta myös
kosketuksen pyhään taiteeseen - antiikin kristilliseen lauluun.
Rippikoulussa ja konfirmaation aikana tunnelma on käsin kosketeltava,
hyvin keskittynyt ja herkkä. Monesti kyyneleet tulevat helposti kuulijoiden
silmiin. Voin aistia, että rippikoululaiset ovat mukana tilanteessa
vahvasti. Puheen ymmärtäminen ja tuottaminen on useimmille rippikoululaisille
vaikeaa, lähes mahdotonta. Lauluun he kuitenkin reagoivat paremmin,
he saattavat yrittää laulaa mukanani joitakin tavuja esim. AAMEN
ja OOOO. Antiikin kristilliset laulut ovat rukousta, ne pohjaavat usein
suoraan raamatusta otettuun tekstiin esim. psalmiin. Nämä antifonit
koskettavat paitsi kehoamme myös sieluamme ja henkeämme - tajuntamme
kaikkia kerroksia.
Professori Reznikoff on luennoillaan aikaisemmin puhunut tajunnan neljästä
eri tasosta: pinnallinen tajunta, keskitajunta, syvä tajunta ja jumalaisen
tajunta (devine engl. antiikin filosofian käsitys). Millään
muulla tavalla ei saada syvästi kehitysvammaisille välitettyä
kristillistä sanomaa ja rukousta niin selvästi kuin antiikin
kristillisten laulujen avulla. Aina uudestaan ja uudestaan hämmästyn
ja ihastun tämän laulamisen tehoa ja vaikutusta. Eikä se
vaikuta ainoastaan rippikoululaisiin, vaan myös itseeni ja ryhmässä
mukana oleviin hoitajiin ja avustajiin. Muistan, kuinka ensimmäisen
kerran olin kuuntelemassa Olaus Petrin kirkossa v. 1987 helmikuun kurssin
päätteeksi professori Reznikoffin konserttia. Talven iltapäivä
oli vaihtumassa illaksi ja kirkkoa valaisivat ainoastaan kynttilät.
Professori Iegor Reznikoffin laulu soi ja resonoi kirkon hämärässä.
Istuin kirkon penkissä ja vaivuin jonkinlaiseen valveen ja unen kaltaiseen
tajunnan tilaan laulun myötä, kuitenkin tunsin hyvin fyysisesti
olevani läsnä tilanteessa. "Sieluni ja henkeni lepäsi"
ja voin kuvitella, että jotain tämäntapaista ovat psalminlaulajat
kokeneet ennen minua "historian hämärässä".
Isäni oli ortodoksi ja vei minut usein lapsena kuuntelemaan ortodoksista
liturgiaa. Itse olen äitini mukaan saanut luterilaisen kristillisen
kasvatuksen. Rippikoululaisena harkitsin kirkkokunnan vaihtamista, mutta
päätin pysyä luterilaisena. Olen taustastani johtuen ekumeeninen.
HISTORIAA
Olen professori Reznikoffin kurssilla Sibelius - Akatemiassa v. 1987
ensimmäisen kerran saanut kosketuksen ja innostuksen antiikin kristilliseen
lauluun. Siitä lähtien olen sekä työssäni musiikkiterapeuttina,
että luennoitsijana soveltanut syvän ääniterapian
menetelmää. V.1989:sta lähtien olin kriittisen korkeakoulun
SYVÄN ÄÄNEN YMMÄRTÄMISEN JA KOKEMISEN kursseilla
syys- ja kevätlukukausien aikoina marraskuuhun v.1997 saakka laulun
ohjaajana (muita ohjaajia olivat Kirsti Autio ja Hilkka-Liisa Vuori sekä
aivan alussa Tatjana Wilenius). Sibelius - Akatemian koulutuskeskuksen
musiikkiterapian ammatillisten opintojen kursseilla käytin tätä
menetelmää tulevien musiikkiterapeuttien koulutuksessa v.1990–99.
Musiikkiterapian peruskurssilla pidin tästä menetelmästä
työpajan ja luennon joka kurssille.
Olen keväästä 1998 lähtien pitänyt antiikin kristillisen
laulun ryhmää Olarin seurakunnan Matinkappelissa joka toinen
perjantai-ilta. Kesäisin osallistun professori Reznikoffin kursseille
itse oppilaana. Matinkappelissa kokoontuvaan lauluryhmään tulo
ei edellytä välttämättä laulutaitoa osallistujilta.
Kehon resonanssiin ja luonnonasteikkoon perustuva laulu auttaa ja tukee
laulavaa niin paljon, että hän löytää äänensä
aivan uudella tavalla tämän laulamisen kautta. Teemme ryhmässä
laulujen opettelemisen lisäksi myös ääniterapeuttisia
harjoituksia.
Toukokuussa 1996 olin ensimmäisen kerran Killinmäen kehitysvammaisten
hoitolaitoksessa Syvän äänen lauluryhmäni kanssa laulamassa
heidän jumalanpalveluksessaan antiikin kristillisiä lauluja.
Syksyllä jatkoimme ja olemme siitä lähtien käyneet
kerran kuukaudessa pidettävässä kirkkohetkessä laulamassa.
Tämän viiden vuoden aikana asukkaiden jumalanpalveluselämä
on selvästi kohentunut. Paikkakin vaihtui voimistelusalista ruokailutilaan,
mikä on paljon juhlallisempaa. Piispa Eero Huovinen siunasi pyörillä
kulkevan siirrettävän alttarikaapin 10.4.1997 Killinmäen
asukkaitten käyttöön. Näiden uudistusten myötä
kirkkohetkien osallistujien määrä on lisääntynyt
aikaisemmasta melkein kolminkertaiseksi.
JUMALANPALVELUS
Antiikin kristilliset laulut tuovat oman voimakkaan vaikutuksensa jumalanpalvelukseen.
Nehän ovat olleet alkukristillisessä kirkossa tärkeänä
messun osana. Laulettu viesti menee paremmin perille kuin puhuttu sana,
koska se läpäisee molemmat aivopuoliskot ja aktivoi laajemman
alueen. Tästä ovat hyvänä esimerkkinä afaatikot,
jotka eivät pysty aivovaurionsa takia puhumaan, mutta saattavat laulaa
jonkun vanhan tutun laulun täysin virheettömästi. Myös
puheen ymmärtämisen kannalta melodia/laulu auttaa(melody intonation
therapy engl.). Luonnonasteikossa laulettavat laulut(kehon resonanssi
on luonnonasteikossa) läpäisevät tasavireistä länsimaista
sävelasteikkoa paremmin ihmisen tajunnan eri kerrokset. Laulettu
rukous koskettaa syvästi ja hiljentää kuulijan. Ihminen
saa kosketuksen pyhään sisimmässään. En tiedä
mitään muuta tapaa, jolla saisin aikaan näin voimakkaan
vaikutuksen. Tämä laulu on pyhää taidetta. Se hoitaa
paitsi kuulijoita myös laulajaa itseään. Muistan kuinka
kerran Killinmäen kirkkohetkessä lauloimme Sanctus hymniä
siten, että osa ryhmästä lauloi bordunaa(pohjasäveltä)
ja toinen osa melodiaa. Jumalanpalvelukseen osallistuneet pappi ja kanttori
kertoivat tilaisuuden jälkeen kahvipöydässä hämmästyneensä
laulamisen voimakkaasta fyysisestä vaikutuksesta. Pappi kertoi tunteneensa
Sanctuksen aikana rinnassaan voimakasta värinää, mitä
hän ei ollut koskaan aikaisemmin kokenut. He eivät silloin laulaneet
itse, vaan kuuntelivat Syvä ääni - lauluryhmämme laulamaa
pyhän kolminaisuuden hymniä. Syvä ääni - lauluryhmä
on laulanut myös muissa jumalanpalveluksissa kuin erityisesti kehitysvammaisille
suunnatuissa messuissa. Aina laulun vaikutus on sama, se hiljentää
kuulijan. Matinkappelissa järjestetään nykyisin kerran
kuukaudessa maallikkovoimin toteutettu Kirkonmenojen aikaan - hartaushetki,
joka noudattaa liturgista kaavaa. Siitä puuttuu vain saarna ja ehtoollinen,
koska pappi ei ole mukana. Näissä hartaushetkissä joko
minä tai osa lauluryhmästäni laulaa usein kirkkovuoden
aiheeseen sopivan antifonin.
Erään kehitysvammaisen rippikoululaisen hautajaisissa omaiset
toivoivat papilta siunaustilaisuuteen rippikoulu-ajasta viiden vuoden
takaa tutuksi tullutta laulua ja kanteleensoittoa. Tilaisuus oli ainutkertainen.
Vaikka oli keväinen, myrskyinen sadepäivä, juuri siunauksen
ajan aurinko yllättävästi paistoi kappelin ikkunasta suoraan
vainajan arkulle. Tunnelma oli harras ja koskettava. Pyhän läsnäolon
tunnisti.
SAATTOHOITO
Saattohoidossa syvä ääniterapia antaa mahdollisuuden helpottaa
kuolevan ihmisen oloa monin tavoin. Koska ääni tunkeutuu voimakkaimmin
ihmisen tajunnan kaikkiin tasoihin esim. ihmisen ollessa jo koomassa(tajunnan
tila vähän ennen kuolemaa), hän vielä kuulee ympärillään
olevia ääniä. Tästä kerron konkreettisen tapauksen
viime keväänä saattohoidossa olevasta miehestä. Mies
oli vaipunut koomaan ja omaiset oli hälytetty paikalle jättämään
hänelle hyvästit. Miehen sisar oli kuitenkin päässyt
paikalle vasta hänen mentyään jo koomaan. Omaiset olivat
papin seurassa ja pyysivät minua laulamaan kuolevalle miehelle. Otin
kanteleeni ja menimme miehen luo hänen vuoteensa vierelle. Miehen
vaimo toivoi laulettavaksi tutun virren. Säestin kanteleella laulua
ja lauloin vaimon kanssa. Yhtäkkiä kuoleva mies yskäisi,
avasi silmänsä ja alkoi laulaa meidän kanssamme. Seuraavaksi
lauloimme tutun hengellisen laulun"Mun kanteleeni kauniimmin"
ja mies heräsi uudelleen laulamaan kanssamme. Nyt hän pystyi
jo keskustelemaan sisarensa ja vaimonsa kanssa. Sairaalapastori kertoi
minulle myöhemmin, että omaisille miehen "herääminen"
oli ihme ja merkittävä asia. Mies eli vielä viikon ajan
tapauksen jälkeen. Hän sai hyvän ja rauhallisen lähdön.
Usealle muullekin kuolevalle laulu tuo helpotusta. Tuttu virsi tai hengellinen
sävelmä vie ajatukset pois ahdistavasta ja kivuliaasta olosta.
Kaunis ja rauhoittava laulu keskittää ajatukset laulun lohduttaviin
sanoihin(vrt. aik. laulettu viesti menee paremmin perille (s.3). Luonnonasteikossa
soivat laulut(useimmat virret ja hengelliset laulut) vaikuttavat myös
fyysisesti saaden kehomme resonoimaan. Musiikkiterapian uranuurtaja Suomessa
psykologi ja musiikkiterapeutti Petri Lehikoinen on kehittänyt ns.
fysio- akustisen hoitomenetelmän, jossa hyödynnetään
matalataajuista sini - ääntä jännityksen ja lihaskivun
poistamiseksi. Tämä menetelmä on saanut alku- ideansa musiikin
voimakkaasta rentouttavasta vaikutuksesta ihmisen kehoon. Voisi sanoa,
että fysio -akustinen hoito on koneellista hierontaa ja syvä
ääniterapia käsinhierontaa.
Eräs 40 vuotias naispotilas sairastui rintasyöpään.
Hänet leikattiin ja hän sai sytostaatti- ja sädehoitoja.
Muutama kuukausi näiden hoitojen jälkeen huomattiin, että
syöpä oli levinnyt aivoihin ja keuhkoihin. Sytostaattihoidot
lopetettiin ja hänelle kerrottiin elinaikaa olevan muutamasta kuukaudesta
puoleen vuoteen. Hänet siirrettiin terveyskeskuksen päivystysosastolle,
missä lääkäri pyysi minulta konsultaatiota musiikkiterapiaa
ajatellen. Menin potilaan huoneeseen, missä hän makasi vuoteessaan.
Lääkäri ja perushoitaja tulivat mukaani seuraamaan tilannetta.
Ongelmana hänen kohdallaan oli ajoittainen sekavuus ja ahdistuneisuus.
Tervehdin häntä ja aloin laulaa hänelle syvää
ääntä. Hän rauhoittui välittömästi
ja laittoi silmänsä kiinni, näytti nukahtavan. Lääkäri
vakuuttui syvän ääniterapian tarpeellisuudesta välittömästi.
Myöhemmin paikan vapautuessa potilas siirtyi lähempänä
olevaan sairaalaan, missä minulla oli paremmat mahdollisuudet auttaa
häntä päivittäin.
Tavatessamme seuraavan kerran hänellä oli selkeä hetki
ja hän pystyi kertomaan, mitä hän oli kokenut edellisen
kerran tavatessamme. Hän muisti, miten olin laulanut ja sanoi haluavansa
kuulla sellaista laulua enemmän. Hän puhui myös lapsistaan
ja lähestyvästä kuolemastaan ja kuinka vaikea hänestä
oli erota pienemmästä 10 vuotiaasta pojastaan. Suosittelin hänelle
keskustelemista sairaalapastorimme kanssa. Seuraavien kahden kuukauden
ajan hän oli ajoittain sekava ja hänet oli turvallisuussyistä
sidottava joko tuoliin tai vuoteeseen, kun hänen vierellään
ei ollut ketään henkilökunnasta. Kävin hänen
luonaan säännöllisesti melkein joka päivä ja
sairaalapastori keskusteli myös hänen kanssaan. Hän rauhoittui
aina syvän ääniterapian avulla ja rentoutui selvästi.
Tapasin myös hänen omaisiaan ja ystäviään, jotka
olivat kiitollisia hoidosta. Selvästi näin nuoren ihmisen saattohoito
oli tosi rankkaa myös hoitajille, joista suurin osa oli hänen
ikäisiään ja nuorempiakin. Hänen voimansa hiipuivat
vähitellen ja hän sai kuolla rauhallisesti omaistensa ympäröimänä.
Syvä ääniterapia auttoi kivun ja ahdistuksen lievityksessä
riittävän lääkityksen rinnalla.
Mieheni kuolinvuoteen äärellä hänen ollessaan jo koomassa,
hän reagoi voimakkaasti ääniin. Syöpäklinikan
vieressä oleva helikopterin laskeutumiskentältä tuleva
moottorin melu aiheutti ajoittain hänelle tuskaisen olon. Eräänä
yönä hän kärsi selvästi tuosta äänestä,
jolloin melu vaimeni radiosta tulevalla klassisella aarialla Händelin
oopperasta Rinaldo: Lascia chio pianga. Musiikki auttoi häntä
välittömästi ja hän rauhoittui. Mieheni rakasti Händelin
musiikkia ja kuunteli sitä usein terveenä ollessaan.
Miksi syvä ääniterapia sitten vaikuttaa näin voimakkaasti?
Syvä ääni tunkeutuu ihmisen kehossa syvälle esim.
laulettu OOO vaikuttaa selkäydintä pitkin pystysuorasti aivojen
limbiseen järjestelmään ja hypothalamukseen sekä sitä
kautta autonomiseen, vanhalta nimeltään vegetatiiviseen hermostoon."
Autonominen hermosto on sileän lihaksiston, sydämen ja rauhasten
toimintaa säätelevän ääreishermoston osa, jota
on nimitetty myös tahdosta riippumattomaksi hermostoksi. Hypothalamus
aktivoi sympaattista hermostoa mm. ruumiillisessa työssä, vaaratilanteissa,
voimakkaissa tunne- elämyksissä sekä muissa rasitustilanteissa.
Limbinen järjestelmä välittää pääasiassa
hypothalamuksen kautta autonomisen hermoston ja tunne -elämän
yhteyksiä toisiinsa." (1) Näin laulettu ääni
rauhoittaa ja tasoittaa hermostoa ja aivoja. Se vaikuttaa jopa niin voimakkaasti,
että epileptinen kohtaus poistuu laulun vaikutuksesta. Minulla on
useita kokemuksia käytännössä tästä. Epileptinen
kohtaushan on aivojen toimintahäiriö ja äänellä,
nimenomaan O:n laulamisella toimintahäiriö poistuu. Syvä
ääniterapia vaikuttaa jopa kumulatiivisesti joihinkin henkilöihin.
Eräs ryhmässäni laulanut henkilö sairasti vaikeaa
epilepsiaa. Hän kävi laulamassa ryhmässäni noin kahden
viikon välein 1,5 tunnin ajan ja kertoi myöhemmin, että
laulukertojen jälkeen hänen epileptiset kohtauksensa pysyivät
poissa jopa kaksi viikkoa. Hänellä oli tietenkin lääkitys.
AUTISMI JA SYVÄN ÄÄNEN KÄYTTÖ
Kuntoutin musiikkiterapialla 1990 - luvulla yhdeksän vuoden ajan
autismi - diagnoosin saaneita lapsia. Heidän kuntoutuksessaan syvä
ääniterapialla on parhaat mahdollisuudet päästä
hyviin tuloksiin. Musiikki jo sinänsä on heistä useimmille
mieluista. Syvä ääniterapia mahdollisti kontaktin saamisen
ja lauletun viestin perille menemisen. Eräs kuntoutuksessani ollut
lapsi lopetti huoneessa vaeltelun ja pysähtyi kuin naulittuna alkaessani
laulaa syvää ääntä. Hän melkein jähmettyi
paikalleen tuijottamaan minua varmaan ihmetellen, mistä ääni
mahtoi tulla. Suurimmalla osalla kuntoutettavista lapsista oli yliherkkä
kuulo, joka aiheutti heille hankalia tilanteita. Esimerkiksi ilmastoinnin
aiheuttama ääni saattaa kuulostaa suihkukoneen ääneltä
heidän korvissaan ja aiheuttaa sietämätöntä kipua.
Onnistuneen terapian järjestämiseksi oli myös eliminoitava
kaikki turha tavara siitä tilasta, missä terapia tapahtui. Monelle
autistisia piirteitä omaavalle visuaaliset viestit/näköhavainnot
antavat pohjaa ympäristön ja kulloisenkin tilanteen arviointiin.
Puhuttu viesti ei välttämättä ole heille ymmärrettävää.
Heidän kuntoutuksessaan käytetäänkin sen vuoksi visuaalisia
vihjeitä; tilanne -, esine -, ja tapahtumakuvia kertomaan päivän
kulusta heidän kannaltaan (ns. piktot ). Myös musiikkiterapia
jaksottuu kuvien avulla erilaisiin vaiheisiin: Selkeä alku, välivaihe
ja lopputilanne. Useimmiten käytin lopputilanteessa syvää
ääniterapiaa rentoutumisen aikaansaamiseksi. Alkutilanteessa
lauloin luonnollisessa sävelasteikossa kunkin kuntoutettavan nimen
(Hosanna filio melodialla esim. Onko Maija täällä? ), mihin
he omalla tavallaan vastasivat joko laulamalla tai soittamalla jotain
rytmisoitinta. Sain erään nuoren kuntoutettavani antaman nimen
"OO - täti", mikä kuvasi hyvin hänen käsitystään
edustamastani asiasta. Syvän ääniterapian myötä
havaitsin kuntoutuksessa olleissa lapsissa selvää edistystä
vuorovaikutustaidoissa, keskittymis - ja kommunikaatiokyvyissä. Heidän
musiikkimakunsa myös laajeni. Tästä kerron esimerkin. Kuntoutuksessani
neljän vuoden ajan ollut lapsi otti yllättäen kotona kuultavakseen
äitinsä työpaikan lahjoittaman levyn Sibeliuksen sinfonioista,
äiti ihmetteli, mitä tyttö kuunteli korvalappustereoillaan
ja huomasi levyn olevan Sibeliusta. Tyttö viihtyi pitkään
levyn kuuntelun parissa. Aikaisemmin hän oli kuunnellut vain lastenlauluja.
Erilaisten häly - äänien sietokyky parani. Oppiminen tuli
helpommaksi mitä pidemmälle kuntoutus eteni. Käyttäytymisen
erityispiirteet eivät poistuneet, mutta ne häiritsivät
vähemmän kuin aikaisemmin.
Useimpien kuntoutettavien lasten kohdalla tavoitteina olivat vuorovaikutustaitojen,
kommunikaation, keskittymisen ja itseilmaisun kehittyminen. Myös
sosiaalisten taitojen kehittämiseen pyrittiin. Aikaisemmin noin 20
- 10 vuotta sitten vallalla oli käsitys, että autismi olisi
varhaisen äiti - lapsi -suhteen häiriö, mikä on myöhemmin
osoittautunut vääräksi. Autismi on vakava neurologinen
häiriö, jota ei voida parantaa perinteisellä psykoterapialla.
Tämän neurologisen taustan vuoksi musiikkiterapia ja erityisesti
syvä ääniterapia on hyvä kuntoutusmuoto. Psykoterapeuttisesti
suuntautuneet kouluttajat sanoivat, että autistiset lapset eivät
ole sosiaalisia. Tähän väitteeseen en suostu yhtymään,
koska kokemukseni työskentelystä heidän kanssaan kertoi
aivan muuta. Perinteisesti musiikkiterapeutit kuntouttivat autistisia
lapsia aikaisemmin yksilöllisesti, harvemmin ryhmässä.
Esimerkiksi Juliette Alvin ja Auriel Warwick kertoivat 1970 - luvulla
kirjoitetussa kirjassaan "Autistisen lapsen musiikkiterapia"
(suom. Kari Riikkilä v.1995) pelkästään terapiatilanteista,
joissa autistinen lapsi ja musiikkiterapeutti työskentelivät
kahdestaan ja myöhemmin joissakin tilanteissa autistinen lapsi, hänen
äitinsä ja musiikkiterapeutti yhdessä.
Pyrin aloittamaan musiikkiterapian autistiselle lapselle ryhmäterapiana,
koska hänen ongelmansa ilmenevät usein juuri ryhmätilanteissa
ja siten on parempi aloittaa terapia myös ryhmässä. Hyvin
harvoin otin heidät yksilöterapiaan. Siihen täytyi olla
jokin ilmiselvä syy, esim. vaikea käyttäytymishäiriö
- aggressiivisuus muita ryhmän jäseniä kohtaan. Tällöin
työskentelin heidän kanssaan jonkin aikaa kahdenkesken, mutta
tavoitteena oli aina ryhmään siirtyminen myöhemmin.
Aikaisemmin tässä artikkelissa (s.3) kerroin neurologisesta
vaikutusmekanismista aivojen limbiseen järjestelmään ja
hypothalamukseen. Systeemi on kuvattu konkreettisesti kaaviokuvana s.52
Neurologian kirjassa(kirjoittajat: Jorma Palo, Matti Jokelainen, Markku
Kaste, Heikki Teräväinen ja Olli Valtimo). Tämä sama
vaikutusmekanismi selittää myös autistisen henkilön
käyttäytymistä syvän ääniterapian aikana.
Juuri äänet ovat suora yhteys autistiseen maailmaan, koska esim.
melodian kautta myös sanat tulevat paremmin ymmärretyksi. Puhuttu
puhe ei useimmiten läpäise autistisen henkilön tajuntaa
(s.143–144 Taide psykososiaalisen työn välineenä,
toim. Heidi Ahonen -Eerikäinen). Temple Grandin, joka itse on autistinen
henkilö, mainitsee kirjassaan "Ulos autismista", kuinka
ratkaisevan tärkeitä hänelle olivat kommunikaatiota painottavat
terapiat, puhe- ja musiikkiterapia,
Myös Parkinsonin taudin kohdalla syvä ääniterapia
rauhoittaa ja rentouttaa hämmästyttävän tehokkaasti
pakkoliikkeistä kärsivää potilasta.
Olen pyrkinyt kuvaamaan syvän ääniterapian käyttöä
joidenkin esimerkkien avulla, että lukijoille tulisi parempi käsitys
siitä, millaisten asioiden kanssa työskennellään vaikeasti
kommunikoivien ja erikoisesti käyttäytyvien autististen lasten
kanssa. Tästä aiheesta ei löydy kirjallisuutta. Olen kuitenkin
saanut tukea T.E.A.C.C.H. (Treatment and education of autistic and related
communication handicapped children) menetelmään perehtymisestä
sekä Autismi - yksikön psykologi Tuula Kulomäen työnohjauksesta
työryhmälleni. Suurimmat oppini olen saanut käytännön
kautta työskentelystä autististen lasten parissa. Tutustuminen
heidän kokemaansa maailmaan oli opettavainen ja mielenkiintoinen,
Hämmästyttävintä oli, että heillä oli suunnattoman
paljon uteliaisuutta, kärsivällisyyttä ja sietokykyä
välillä aivan "hukassa olevan" musiikkiterapeutin
"perehdyttämiseen".
LOPUKSI
Olen erittäin kiitollinen professori Iegor Reznikoffille siitä,
että olen hänen lukuisilla kursseillaan saanut oppia ÄÄNEN
SYVÄÄ YMMÄRTÄMISTÄ JA KOKEMISTA. Olen voinut
soveltaa tätä oppia osittain melko suoraan, mutta olen myös
kehittänyt sitä omien näkemysteni pohjalta eteenpäin.
Siitä iloitsen erittäin paljon, että antiikin kristilliset
laulut ovat innostuttaneet Suomessa niin suuren joukon harrastamaan ja
opettelemaan näitä lauluja.
LÄHDELUETTELO
1. Professori Iegor Reznikoffin luennot Sibelius - Akatemiassa eri kursseilla
vv. 1987 -
2. Taide psykososiaalisen työskentelyn välineenä toim.
Heidi Ahonen - -Eerikäinen sivut 141–144 ja 147–150 Pohjois-
Karjalan ammattikorkeakoulu Joensuu 1994
3. Neurologia kirj. Jorma Palo, Matti Jokelainen, Markku Kaste, Heikki
Teräväinen ja Olli Valtimo WSOY 1988
4. Autistisen lapsen musiikkiterapia kirj. Juliette Alvin ja Auriel Warwick
v.1992 suom. Kari Riikkilä v. Kehitysvammaliitto
Takaisin kirjastoon
|